Op het voormalige fabrieksterrein van de AVEBE (Aardappelmeelfabriek) is een bijzonder project in gang gezet. Vrijwilligers en bewoners werken samen om het terrein om te vormen tot een Ecodorp. We mochten als Fotoclub Westerkwartier, tegen een geringe vergoeding voor sponsoring van dit doel, als hun gasten daar een middag fotograferen.

Met een groep van zestien fotografen en twee modellen verzamelden we ons op het parkeerterrein. Nadat we een vrijwaring voor betreding op eigen risico hadden getekend werden we door meneer Wim rondgeleid op het terrein en wees hij de verlaten gebouwen aan waar we vrij mochten rondlopen en fotograferen.

Foto: Eigen foto Ecodorp

verboden toegangs bord

Foto: Gerda Jacobi

Het terrein is door de jaren heen een magneet geworden voor graffiti-artiesten, die overal hun kleurrijke werken hebben achtergelaten. Voor liefhebbers van urban graffiti was dit een waar paradijs. En hoewel een aantal leden van de fotoclub hier eerder al op eigen gelegenheid waren geweest, kregen we nu de kans om legaal te ‘urbexen’ in deze fascinerende omgeving.

De huidige bewoners van het Ecodorp hebben de gebouwen opgeruimd en sommige delen, zoals daken en dakgoten, zijn hersteld. Toch bleef het opletten geblazen, want hier en daar was het nog steeds gevaarlijk, precies zoals gebruikelijk bij urbex exploring.

Omdat we met een grote groep waren en het terrein ruim genoeg was, verspreidde iedereen zich al snel over de verschillende gebouwen. Opvallend was dat fotografen die vaker met elkaar optrekken, ook nu weer elkaars gezelschap opzochten.

Zonlicht door een raam

Foto: Esmee van der Velde

Foto: Jan van der Schans

Foto: Jaap Sneep

Wendy en Sarái, onze modellen, hadden diverse outfits meegenomen om de variatie erin te houden. Ze trotseerden het ruwe terrein zonder problemen: op hoge hakken tussen de glasscherven en balancerend op raamdorpels voor de perfecte tegenlichtfoto. De gebouwen waren voorzien van hoge ramen, waarvan sommige nog slechts bestonden uit maaswerk en glasscherven.

Model bij het urbex raam

Foto: Anton Steenbergen

Foto: Floor Verwoerd

Silhouette in raam

Foto: Dimitri van Gijn

Model Wendy

Foto: Reina Smallenbroek

Foto: Anton Steenbergen

Model bij een graffiti roos

Foto: Edwin Mulder

The making off

Foto: Reina Smallenbroek

Het binnenvallende zonlicht zorgde voor prachtige effecten en hier en daar ontdekten we plassen water die schitterende reflecties gaven.

reflectie in een plas

Foto: Roberto Braam

Iedere fotograaf had zijn eigen voorkeur: de een richtte zich op modellenfotografie, de ander op de structuren van de gebouwen, het verval of de graffiti. Sommigen vonden het vooral leuk om deze ervaring een keer mee te maken, zonder dat ze normaal gesproken veel met deze tak van fotografie doen of in de toekomst willen doen.

Druppel

Foto: Wim Pot

Graffiti

Foto: Annette Schoof

Foto: Rein Vrugt

Aan het eind van de middag keerde iedereen huiswaarts met een gevuld geheugenkaartje en een voldaan gevoel. Het was een intensieve maar inspirerende middag, waarin we ons allemaal weer volop konden uitleven in onze passie voor fotografie.

Auteur: Reina Smallenbroek